مجله همراکت

تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها

تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها

فهرست مطلب

اولین تفاوت مادربردهای گیمینگ با مدل های معمولی را می توان در زیبایی چشم نواز و چیدمان زیبای قطعات و رنگبندی جذاب شان متوجه شد؛ گیمرها غالباً افرادی هستند که با دید گسترده تری هر چیزی را می ببیند و از این رو زیبایی بخش جدایی ناپذیر محصولات مخصوص خوره های گیمینگ است.

مادربرد گیمینگ
مادربرد معمولی

اما این تفاوت ها مطمئناً فقط به ظاهر و زیبایی محدود نمی شود و باید قابلیت ها و امکانات ویژه ای نیز داشته باشند. با نگاهی کوتاه بر یک مادربرد گیمینگ احتمالاً اولین چیزی که خود نمایی می کند؛ طراحی Heat sink حرارت گیر چیپ ست است که اغلب، برندهای خاصی را یدک می کشند و طراحی زیبایی دارند. سازندگان مادربرد معمولاً هیت سینک های بزرگی را با طرح های خاصی بکار می گیرند تا افزون بر توانایی خنک سازی بیشتر، زیبایی چشم نوازی نیز داشته باشد.

از دیگر تفاوت حرارت گیر چیپ ست مادربردهای گیمینگ می توان به ارتفاع کم آنها به منظور عدم تداخل با کارت های گرافیک قدرتمند و تنومند امروزی، اشاره کرد. در بحث خنک سازی بازهم تمامی مادربردهای گیمینگ بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ (VRM) دارای حرارت گیر هستند که غالباً توسط لوله های ناقل حرارت و به منظور دفع هرچه بهتر حرارت به هم متصل شده اند.

وجود حرارت گیر بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ به خنک ماندن آنها و پایداری و ثابت بیشتر مدار تغذیه مادربرد در طولانی مدت کمک بسیار زیادی می کند و به دوام بیشتر نیز می انجامد. البته استفاده از حرارت گیر بر روی ماژول های تغذیه صرفاً به مادربردهای گیمینگ محدود نمی شود، اما معمولاً استفاده از حرارت گیر بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ در مادربردهای گیمینگ حتمی است و حرارت گیرهای بزرگتری بکار گرفته می شود.

از آنجایی که کارت گرافیک قلب تپنده هر سیستم گیمینگی است؛ مادربرهای گیمینگ غالباً دارای بیش از یک شکاف توسعه PCIE به منظور نصب دو یا چند کارت گرافیک در پیکربندی های چندگانه هستند. پیکربندی CossFire به دلیل ماهیت آن بیشتر از پیکربندی SLI پشتیبانی می شود و تقریباً در تمامی بردهای مخصوص گیمینگ یافت می شود.

اما پشتیبانی از پیکربندی SLI  غالباً به بردهای گران قیمت تر و مبتنی بر چیست های رده بالا محدود می شود. از دیگر تفاوت شکاف های توسعه این بردها می توان به چیدمان و فاصله بهینه به منظور نصب بدون تداخل کارت های تنومند گیمینگ اشاره کرد.

از آنجایی که گیمینگ همواره با بارپردازشی بالایی همراه است و منابع مختلف سیستم از جمله پردازنده مرکزی و کارت گرافیک به میزان بالایی مورد استفاده قرار می گیرند؛ سیستم بیش از استفاده معمولی با فشار مواجه می شود و  از این رو باید از دوام و پایداری بالایی برخوردار باشد.

به همین منظور مادربردهای گیمینگ با اجزای باکیفیت تر و دارای طول عمر بیشتری ساخته می شوند تا پایداری بیشتری داشته باشند. از این قطعات می توان به خازن های جامد غالباً ژاپنی، ماسفت های کم مصرف و خنک در کنار چوک های با بازدهی بالا اشاره کرد که نقشی اساسی در افزایش طول عمر سیستم و پایداری آن خواهند داشت.

سیستم صوتی مادربردهای گیمینگ

بازی های امروزی به لطف پیشرفت های شگرف در حوزه های مختلف به سطحی از کیفیت بصری رسیده اند که هرگز و پیش تر قابل دست یابی نبوده است. این روزها خوره های گیمینگ به لطف گرافیک خیره کننده بازی ها، موتور بازی هوشمند، جلوه های بصری طبیعی و زیبا و دیگر جزئیات، به طرز شگفت انگیزی با دنیای بازی ها تعامل برقرار می کند، گویی که گیمر به دنیای بازی ها وارد می شود و از نزدیک با آن در تعامل است.

با توجه به اهمیت صدای باکیفیت و با وضوح و جزئیات بالا در گیمینگ؛ سازندگان مادربرد هر یک سیستم های صوتی مختلفی را بکار می گیرند که چیزی فراتر از یک تراشه پردازنده صدا هستند. سیستم صوتی این مادربردها نه تنها در گیمینگ تجربه ای بی نظیر را خلق می کند، بلکه حتی در گوش دادن به موزیک و یا تماشای فیلم هم می توان تفاوت آنها را بخوبی حس کرد. قلب سیستم های صوتی از پردازنده یا تراشه صدا تشکیل شده است، در مادربردهای معمولی غالباٌ از تراشه های ارزان  قیمت و تا حدودی کم کیفیت ساخت کمپانی Realtek استفاده می شود.

البته این تراشه ها و بویژه سری 8  آن می توانند راضی کننده باشند اما نه برای گوش های تیز گیمرها! در ساخت مادربردهای گیمینگ در زمان نگارش این مطلب تراشه Realtek® ALC1150 یکی از پیشرفته ترین و قدرتمندترین آنها است که بیشتر در محصولات رده بالا استفاده می شود و بیشترین رواج را در میان مادربردهای گیمینگ دارد. البته هستند تراشه های دیگری از جمله تراشه چهار هسته ای Creative® Sound Core3D™ به مراتب قدرمندتر و پیشرفته تر است اما صرفاً در مادربردهای گیمینگ گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرند.

تراشه های کنترلر شبکه

مطئمناً می دانید که برای گیمینگ آنلاین و یا تماشای ویدئو باکیفیت، به ارتباط اینترنتی پرسرعتی نیاز است. با این حال ارتباط مناسب با اینترنت تنها به کیفیت و پهنای باند سرویس اینترنت بر نمی گردد. غیر از پهنای باند، ارتباط اینترنتی دارای مشخصه دیگری به نام Latency یا تاخیر است که به وضوح در مواقعی که ترافیک زیادی از سیستم شما در حال تبادل است خود را نشان می هد.

برای نمونه در حال تماشای یک ویدئو با کیفیت هستید اما به رغم پهنای باند مناسب ارتباط اینترنتی، با لگ زدن یا وقفه در نمایش ویدئو مواجه می شوید، یا در گیمینگ آنلاین تاخیر در ارتباط حسابی کلافته تان می کند، اما اگر مشکل از ارتباط اینترنت نیست پس از کجا ناشی می شود؟ اگر ساده بگوییم بسیاری از تراشه های کنترلر شبکه که وظیفه مدیریت ارتباط با شبکه محلی یا LAN را برعهده دارند؛ در مواجه با حجم زیادی ترافیک به دلیل قدرت پایین دچار اختلال در مدیریت بسته های داده می شوند که به وقفه های هرچند ناچیز اما موثری می انجامد. این مشکل بیشتر با تراشه های ارزان قیمت که بیشترین رواج را هم دارند مشاهده می شود.

درگاه مخصوص وسائل جانبی گیمینگ

هرچقدر هم که شمشیر تیزی در دست داشته باشید، سلاح هایتان قدرتمند و دقیق، و تندخوترین خودروها و بهترین ستاره های فوتبال را به خدمت گرفته باشید، بدون واکنش سرعت در بازی ها بی فایده خواهند بود. با اینکه امروزه کنترلرهای گیمینگ باکیفیت و پرسرعتی در بازار یافت می شوند؛ اما تاخیر درگاه مادربردها همواره عاملی برای کاهش کارایی آنها بوده است.

از همین رو سازندگان مادربرد در مدلهای گیمیگ درگاه های ویژه ای را تعبیه کرده اند که سرعت، پایداری و دوام بیشتر و زمان پاسخگویی کمتری دارند. این درگاه ها برای ماوس های دقیق و پرسرعت امروزی ضروری محسوب می شوند و می توان گفت که با درگاه های معمولی نمی توان از توان آنها کاملاً استفاده کرد. این درگاه ها غالباً طلا اندود شده اند و افزون بر اینکه دربرابر اکسید شدن توسط هوا حفاظت می شوند، کمتر نیز فرسوده می شوند.

مطالب پیشنهادی
ثبت لوکیشن در برنامه Waze

ثبت لوکیشن در برنامه Waze

18 مهر/1402
بروزرسانی قیمت محصولات ووکامرس از طریق اکسل | بدون نیاز به خرید و نصب افزونه

بروزرسانی قیمت محصولات ووکامرس از طریق اکسل | بدون نیاز به خرید و نصب افزونه

30 تیر/1402
CMS چیست و چگونه به ما در مدیریت بهتر وب‌سایت کمک می‌کند

CMS چیست و چگونه به ما در مدیریت بهتر وب‌سایت کمک می‌کند

09 مرداد/1401
مزایا و معایب وب سایت های وردپرسی و اختصاصی

مزایا و معایب وب سایت های وردپرسی و اختصاصی

06 تیر/1401
مطالب پیشنهادی ازسراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Tes

[quform id="1" name="مشاوره رایگان سئو و طراحی سایت"]